Studiedag 7 maart; waarover en waarom…?
Weekbericht
Ons onderwijssysteem is gebaseerd op enkele belangrijke ‘pijlers’. Vanaf 2008 zijn we bezig deze pijlers stap voor stap te ontwikkelen, te moderniseren en te zorgen dat alle groepen daarbij in dezelfde lijn werken. We doen dat door kennis op te doen tijdens studiedagen, nieuw lesgevend gedrag uit te proberen en vervolgens vast te leggen hoe we het precies willen doen en hoe we dat gaan vasthouden. Zo hebben de afgelopen jaren de pijlers technisch lezen, kanjertraining, communicatie, begrijpend lezen en een systeem om alle kinderen goed in hun ontwikkeling te kunnen volgen op onze studieagenda
gestaan.
Vanaf 7 maart starten we een meerjarentraject voor het verder ontwikkelen en moderniseren van onze laatste hoofdpijler: “Thematisch Onderzoekend Leren”. In al deze drie woorden zit besloten waar het over gaat: kinderen Leren op een Onderzoekende wijze vanuit een Thema belangrijke kennis en vaardigheden. Dit betreft kennis en vaardigheden toepassen uit de vakgebieden taal, lezen en rekenen, maar dan ten dienste van gebieden als aardrijkskunde, natuur, geschiedenis, ICT, techniek, kunst&cultuur. Naast aanbieden van basiskennis is hierbij voor de kinderen ook ruimte voor eigen
inbreng, vragen, interesse en manieren van werken en leren, samenwerkend leren, leren onderzoeken en leren presenteren van het geleerde.
Het thema voor alle groepen luidt de komende 6 weken “KUNST”.
Naast wat we deze vrijdag zelf allemaal gaan plannen rond dit thema, levert “Triade”, centrum voor kunsteducatie, een belangrijke bijdrage. In alle groepen gaan we kijken naar-, filosoferen over- en zelf kunst maken n.a.v. een in de klas aanwezig kunstwerk. Dit laatste deel wordt verzorgd door een echte kunstenaar die een halve dag met elke groep aan de slag gaat. Triade komt dit 4 jaar lang bij ons doen, met als doel dat het onderwerp kunst een blijvend stukje van ons thematisch onderzoekend leren gaat blijven. Al met al willen we uiteindelijk een goede balans tussen goed aanleren van ‘schoolse leervakken’ als
rekenen, lezen en taal én al het andere hierboven genoemde. Ook dat is een hele kunst!
We zijn benieuwd wat voor moois ons vanuit de kinderen de komende weken allemaal te wachten staat!