Bericht vanuit de directie - 19 september 2024

Beste ouders,

Na alle feestvreugde rondom de kermis is de rust nu weer teruggekeerd op school. De kinderen hebben een paar hele leuke dagen gehad en dat is natuurlijk altijd fijn om te zien. Het is wel jammer dat er jeugd is die zich dan ook uitleeft op het schoolplein en vernielingen aanricht op het plein en in het park. Uiteraard is dit gemeld bij de politie en hebben we beelden. Het is voor ons wel een domper op de feestvreugde om te zien dat dit oud-leerlingen zijn.

Op de vrijdag daarvoor hebben we het schooljaar geopend met de openingsviering in de kerk. Misschien heeft u van de kinderen terug gehoord dat er op school happy stones zijn gemaakt. Het thema “Draag jij je steentje bij” was daar de aanleiding voor. Wat de juffen en meesters uiteindelijk met deze vrolijk versierde stenen doen, is helemaal aan hen, dus de één zal de steen direct mee naar huis krijgen en de ander moet nog even wachten.

Wij hopen u met dit bericht weer te informeren over zaken die op school spelen.

Startgesprek

In de week van 23 t/m 27 september voeren de leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 startgesprekken. Bij de kleuters vindt dit plaats met nieuwe ouders.

Ongetwijfeld heeft u de uitnodiging al ontvangen. Wilt u samen met uw kind het formulier Startgesprek invullen? Tijdens het gesprekje van 10 minuten kunnen u en uw kind dit verder toelichten.

Startweken Kanjertraining

Inmiddels zijn wij alweer een paar weken heerlijk aan het werk en wij hopen dat de kinderen het lekker naar het zin hebben. Mede daarom zijn wij vanaf dag 1 in elke groep gestart met de Startweken van de Kanjertraining. De Kanjertraining is onze methode sociaal emotionele ontwikkeling, waarbij we de kinderen leren te zien wie zij zijn, wat hun gedrag doet met anderen en wat hun rol in de groep betekent.

Deze eerste weken staan in het teken van het herhalen en/of aanleren van de kernelementen van de Kanjertraining, zodat er een duidelijk fundament wordt neergelegd waarop wij én de kinderen kunnen voortbouwen. Zo worden er kennismakingsspellen gedaan, de petten worden weer herhaald, de smileyposter wordt weer uitvoerig besproken en meegenomen in actuele voorbeelden, de ‘motor en benzinepomp’ wordt besproken en uitgespeeld, het verschil tussen plagen en pesten wordt besproken en we doen een aantal vertrouwensoefeningen (passend bij wat een groep nodig heeft).

Al met al mooie (en soms intensieve) lessen, met prachtige gesprekken en resultaten. Met als uiteindelijke doel dat elke groep een hechte groep wordt.

Parkeerplaats Bogtmanweg beperkt bereikbaar

In verband met asfalteringswerkzaamheden op de Bogtmanweg (van halverwege de parkeerplaats tot aan de Delftweg) is de parkeerplaats in de week van 23 t/m 27 september beperkt bereikbaar. De enige mogelijkheid is de uitrit (naast het park), die dan dus tevens inrit wordt.

Schoolpleinmaanden

Net als vorig schooljaar willen wij het spelen op het schoolplein een impuls geven. Vorig schooljaar is gebleken dat de kinderen daar erg van genoten. Maar dat een maand vaak te kort was.

Daarom verlengen we dit nu naar de periode van vakantie tot vakantie. Tot de herfstvakantie is het thema Oudhollandse spellen. Er kan gespeeld worden met stelten, hoepels, tollen, loopklossen en diabolo’s.

Conciërge Ciska weer terug

Na een periode van afwezigheid is onze conciërge Ciska weer terug. Zij is opnieuw moeder geworden.

Gelukkig konden wij tijdens haar afwezigheid een beroep doen op Theo en Peter, waardoor alles gewoon doorliep op school. Een conciërge is voor een school net zo onmisbaar als een leerkracht. We zijn Theo en Peter dan ook dankbaar voor hun inzet voor de school en de kinderen. We wensen Ciska weer veel succes terug op haar plek.

Toestemmingsverklaring privacy

Op onze school laten wij u met foto’s en video’s zien waar we mee bezig zijn. Opnames worden gemaakt tijdens verschillende gelegenheden, waaronder evenementen, schoolreisjes en lessen. Bij bijzondere gelegenheden, zoals de schoolvoetbal, kunnen deze foto’s ook gebruikt worden voor een bericht in de lokale krant. Ook uw zoon/dochter kan op deze foto’s (en soms in video’s) te zien zijn. Voor het maken en publiceren van foto’s en video’s gelden wettelijke bepalingen. Voor het gebruik van foto’s en andere persoonsgegevens op internet geldt bovendien de Wet bescherming persoonsgegevens. Bij aanmelding van uw kind (of bij intreding van de wet) is u gevraagd of er toestemming is om afbeeldingen van uw kind te gebruiken.

De wet vraagt echter aan ons om ieder jaar opnieuw deze toestemming te vragen.

Wilt u ons berichten als u deze toestemming wilt veranderen. U kunt dan reageren naar info@sintbarbaraschool.nl

Save the date: Ouderexpeditieavond op woensdag 16 oktober van 19.30-21.00 uur!

Als kindcentrum vinden wij het belangrijk om de gemeenschap in het dorp en in het bijzonder de ouders te betrekken bij ons onderwijs, met als doel om het onderwijs voor onze kinderen nog aansprekender te maken en ook wat terug te kunnen doen naar de gemeenschap. Zo is er vanuit dit initiatief voor het eerst een beroepenmarkt georganiseerd in de groepen 7/8, waarbij ouders of bekenden iets kwamen vertellen en laten zien over hun beroep. Er is een moestuin opgezet. En wij willen nu kijken hoe wij iets terug kunnen doen voor de gemeenschap.

Wij nodigen graag alle ouders uit op woensdag 16 oktober om met ons mee te denken over andere projecten die wij eventueel op zouden kunnen zetten met elkaar voor onze kinderen en voor onze gemeenschap. U kunt u hiervoor aanmelden via ouderexpeditie.hogeakker@blosse.nl

Wij hopen u weer voldoende te hebben geïnformeerd. Volgende week zullen we de berichten van de website aan u doormailen middels een nieuwsbrief. Het volgende Bericht vanuit de directie verschijnt dan weer op 3 oktober.

Met vriendelijke groet,

ook namens het team