Beste ouders,
De gezelligste tijd van het jaar is weer begonnen. Afgelopen maandag vierden we St. Maarten, waarover verderop meer. En natuurlijk komt ook de Sint alweer een beetje om de hoek kijken.
Tussen alle bedrijven door gaat ook alles op school gewoon verder. Nu zijn er welzijnsgesprekken gaande en daar hebben we al mooie ervaringen over gehoord.
Ook zijn er in een aantal groepen weer nieuwe thema’s gestart, die doorlopen tot de kerst of vlak daarna.
In de directiekamer zitten wij nu twee dagen per week en soms vaker met vier personen te overleggen om de overdracht na de kerstvakantie zo goed mogelijk te kunnen laten verlopen.
In dit bericht vanuit de directie hebben we dus weer genoeg te vertellen.
St. Maarten
Afgelopen maandag zijn er diverse klassen op bezoek geweest in wooncomplex Jozefpark om daar te zingen en hun lampions te laten zien. Het was weer een groot succes, de kinderen, leerkrachten, maar vooral de bewoners hebben enorm genoten.
Het is al bijna een traditie. Tijdens de coronaperiode was zelfs het langs de deuren gaan afgeraden en hebben we gezongen op het buitenterrein van het Jozefpark. Dat werd toen enorm gewaardeerd en dat is daarna ieder jaar weer gebeurd. Dit jaar was het binnen en vele bewoners waren aanwezig en zongen mee. Na afloop kregen de kinderen een mandarijntje en een reepje. Een goede start van de St. Maartenavond.
Ongetwijfeld zijn we er volgend jaar weer.
Overdracht naar nieuwe directie en afscheid huidige directie
Via een aparte mailing hebben we u laten weten dat per 1 januari de directie van het kindcentrum zal bestaan uit Patricia van Amstel en Emile Goossens. Wij, als huidige directie zijn zeer blij dat er iemand is gevonden met veel onderwijservaring, die vol enthousiasme aan de slag wil.
In de komende weken dragen wij de leerlingen en de leerkrachten over aan de nieuwe directie, zodat zij na de Kerstvakantie goed kunnen starten.
Emile zal zich in de komende weken nog aan u voorstellen en misschien ziet u hem nu en dan al in en rond het gebouw lopen.
Wij stoppen zelf echt op 1 januari, maar nemen we pas aan het einde van januari afscheid met een spetterende dag voor de leerlingen. We wilden dit niet gelijk doen met kerstmis, dat is een te belangrijk feest om daar ook nog een afscheid aan te koppelen. Ongetwijfeld hoort u nog meer over dit afscheid in de komende tijd.
De Hoge Akkerraad
Als ouders bent u binnen ons kindcentrum vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad (onderwijs) en de Oudercommissie (opvang). Ook de leerkrachten zijn in de MR vertegenwoordigd. De pedagogisch medewerkers hebben een overkoepelde ondernemingsraad op Blosse-niveau.
Verschillende overleggroepen voor dezelfde kinderen en medewerkers, hoe vreemd is dat.
Daarom is binnen Blosse al eerder gekeken of het mogelijk is om deze vertegenwoordigingen te koppelen, waarbij alle rechten en plichten gewaarborgd blijven. Dat is op Blosse-niveau gelukt met een Blosseraad.
Ook op ons kindcentrum is er afgelopen jaar gekeken in hoeverre dat hier ook zou kunnen lukken. U heeft dit in de verslagjes van de MR kunnen lezen. En het is gelukt! Per 1 januari 2025 gaan we werken met de Hoge Akkerraad. Hoe dat precies gaat werken kunt u teruglezen op de pagina van de MR op de website van de school.
Wij wensen de Hoge akkerraad veel succes.
Zieke collega’s
Deze tijd van het jaar komen er ook altijd de nodige griepjes en andere ziekten voorbij, bij de kinderen en de leerkrachten. Even een invaller vinden is tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Gelukkig kunnen we soms nog een beroep doen op enkele oud-collega’s, maar dat lukt niet altijd.
Daarom hebben we een invalprotocol opgesteld, om de kinderen zo veel mogelijk te kunnen opvangen. Er is een protocol voor groep 1-2 en voor groep 3 t/m 8.
In de bijlage bij dit bericht kunt u dit protocol terugvinden. Wij hopen het zo weinig mogelijk te moeten inzetten.
Denken om een ander
Je leeft in deze wereld niet alleen. Dat is één van de dingen die we leerlingen graag willen meegeven.
Zo zit er bij ons op school een meisje met een metabole ziekte. In haar groep wordt hier in de komende maand druk informatie over gedeeld en zij zamelen geld in om dit te doneren. Dit gebeurt dan als eind december Serious Request start. Daar wordt namelijk geld opgehaald voor kinderen met metabole ziekten. Als u de reclame voor Serious Request ziet, ziet u misschien wel een bekend gezichtje langskomen.
Daarnaast zijn we vorige week gestart met een actie voor de Vrienden van Joseph, een organisatie die projecten ondersteunt in Kenia. Bij de Vrienden is een verzoek gekomen voor de bouw van een klaslokaal en hoe mooi is het om dit te koppelen aan een eenvoudige actie op school. Daarvoor staat een grote ton in de centrale hal, waarin lege flessen gestopt kunnen worden. De eerste week zat de ton helemaal vol en dat heeft al €25 opgebracht. Fantastisch, samen een klaslokaal bouwen!
Beide acties geven de kinderen van de school inzicht in een wereld, die groter is dan alleen die van henzelf.
Studiedag
Woensdag 20 november is er een studiedag gepland. Op deze dag gaan we als eerste kijken naar het onderwerp digitale geletterdheid. Dit wordt een verplicht onderdeel in het onderwijs en we zullen bespreken wat we willen doorgeven en hoe we dat willen doen. Daarna gaan we verder met het stukje rapportage. Zoals u weet zijn we op zoek naar het voeren van andersoortige gesprekken, zoals nu de startgesprekken en de welzijnsgesprekken. Maar ook de gesprekken over de vorderingen van uw kind willen we anders gaan doen, inclusief de bijpassende rapportage. Over het hoe gaan we in gesprek.
Tenslotte gaan we, voortvloeiend uit het sociaal veiligheidsplan, nadenken over gedrag. Welk gedrag is voor ons acceptabel en welk niet. En dan gaat het zowel om gedrag van kinderen, ouders als binnen het team onderling. Uiteindelijk is het de bedoeling dat hier lopende het schooljaar een gedragscode uit voortkomt.
Volgende week zullen we de berichten van de website aan u doormailen middels een nieuwsbrief. Het volgende Bericht vanuit de directie verschijnt dan weer op 28 november.
Met vriendelijke groet,
ook namens het team
Lia van Roosmalen en Mariosé Huits, directie