Groep 4Groepsleerkrachten: Maandag t/m vrijdag: juf Jessica Schotten
Algemene schoolinformatie en klas specifieke informatie
Algemene schoolinformatie
De St. Barbaraschool is een katholieke school en kent 12 groepen met hierin op 1 september 2024 251 leerlingen. Er zijn 26 medewerkers en dagelijks hebben we te maken met vele ouders, externen en anderen. Communicatie tussen al deze geledingen verloopt via de Kwiep-app, voor directe contacten met ouders van een groep of de school. Deze is bedoeld voor alle berichtjes, uitnodigingen voor gesprekken en uitjes en ziekmeldingen. Hiervoor ontvangt u bij start van de leerling op school een uitnodiging. Twee wekelijks is er het Bericht vanuit de directie met allerlei informatie over de school en actuele zaken die er spelen. In de tussenliggende weken ontvangt u overige berichten en informatie van derden. Deze ontvangt u automatisch via de Kwieb-app. Daarnaast is het mogelijk dat u mails ontvangt vanuit Parnassys, het leerlingadministratie en -volgsysteem. Dit is alleen voor zaken met betrekking tot extra zorg/ondersteuning van leerlingen. Voor gesprekken met leerkrachten kan een afspraak gemaakt worden na schooltijd. De directie, Lia van Roosmalen en Mariosé Huits en intern Begeleider, Veronique Glim zijn aan te spreken als de deur naar hun kantoor open staat of na afspraak. Tenslotte is er de website www.sintbarbaraschool.nl waarop o.a. de beleidstukken, schoolgids en jaargids, de nieuwsberichten en veel andere informatie te vinden is. Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad en dragen hun steentje bij via de Ouderraad. Informatie over wie in deze raden zitting hebben is te lezen in de jaargids en op de website. In het kader van de privacy vragen wij ouders een formulier in te vullen hoe wij met foto’s van hun kinderen moeten omgaan. Ieder jaar wordt opnieuw gevraagd of daar nog wijzigingen in zijn. Het privacy-beleid staat vermeld op de website. Informatie over telefoonnummers, noodnummers, allergieën worden ieder jaar opgevraagd. De St. Barbaraschool werkt met een 5-gelijke-dagen-model. Leerlingen gaan iedere dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Zij hebben een korte pauze tussen 10.00 en 10.45 uur, waarin zij fruit eten en naar buiten gaan. Tussen 11.45 en 12.45 uur is er een langere pauze, waarin gegeten wordt en de leerlingen 20 min naar buiten gaan. Preciezere informatie is te vinden in de jaargids en op de website. Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op Lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs. Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC). Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden. Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids. De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zogenaamde Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengd wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website. Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld. Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming.
Klas specifieke informatie
Informatie groep 4
ALGEMEEN In deze informatiebrief treft u alle belangrijke informatie voor het komende schooljaar aan. Bewaar deze brief goed. Een heel aantal onderwerpen van algemene aard worden beschreven in de schoolgids. De schoolgids kunt u vinden op de website van de school.
WEGBRENGEN Om 8.25 uur gaat de bel en mogen de kinderen de klas binnen komen. Om 8.30 uur verwachten wij dat iedereen in de klas is. De kinderen komen zelfstandig naar binnen.
METHODEN In het onderstaande overzicht kunt u zien welke methoden wij gebruiken in groep 4.
Lezen Estafette Taal en spelling Taal Actief Rekenen Rekenrijk Schrijven Klinkers Levensbeschouwing Hemel en aarde Begrijpend lezen Nieuwsbegrip Thematisch werken IPC
We volgen de ontwikkeling van uw kind middels toetsen en groeigrafieken. Mocht hieruit blijken dat uw kind moeite heeft met de leerstof, dan zal er extra hulp geboden worden, binnen of in enkele gevallen buiten de klas. U wordt daar dan over geïnformeerd. Dit is ook het geval wanneer de lesstof voor uw kind juist te eenvoudig blijkt te zijn en er wellicht meer uitdaging geboden moet worden. SNAPPET
GYM Wij gymmen twee keer in de week. De leerlingen moeten verplicht gymkleding dragen tijdens de les; t-shirt en broek of turnkleding en schoenen. Het is prettig als de gymkleding van naam is voorzien. Denk ook aan sokjes voor als de kinderen eventueel op slippers/sandalen naar school komen. Binnen de school en in onze klas staat de Kanjertraining centraal. Door middel van het kanjerverhaal en petten wordt visueel gemaakt welk gedrag wenselijk is en welk gedrag niet. Elke week zijn er Kanjerlessen waarbij we ingaan op het maken van echt fysiek contact met elkaar (masseren, spiegelen, balans), spelletjes, tot aan gesprekken over actuele situaties in de groep. Ruzies, problemen, verdriet wordt altijd via de methodiek van de Kanjertraining besproken.
EXTRA OEFENEN Voor lezen en rekenen kan het fijn zijn, als er thuis extra wordt geoefend. De kinderen kunnen oefenen met lezen op één niveau hoger dan het niveau dat vermeld stond op het rapport eind groep 3 (stond daar AVI E3, dan moet er nu geoefend worden op het niveau van AVI M4). Om het leesniveau te verbeteren, raden we aan om iedere dag ongeveer 10 minuten te lezen. Welk soort boek (leesboek, stripboek, informatieboek) het is, is niet van belang. Het gaat om het maken van ‘leeskilometers’. In groep 4 wordt er gerekend tot 100 en worden alle tafels aangeboden. Aan het einde van het schooljaar moeten de kinderen in ieder geval de tafels van 1 t/m 5 en 10 beheersen. Het zou heel fijn zijn als u samen met uw kind oefent. Het gaat daarbij niet alleen om de goede antwoorden, maar zeker ook om het tempo. Er zijn diverse websites en apps beschikbaar om de tafels te oefenen. Daarnaast is het belangrijk om het klokkijken ook thuis te stimuleren bij uw kind.
BOEKBESPREKING In groep 4 houden de kinderen voor het eerst een boekbespreking. De kinderen kiezen zelf een lievelingsboek uit van thuis of uit de bibliotheek. Dit mogen ook informatie- of stripboeken zijn. De kinderen vertellen de klas het één en ander over het boek en lezen er een klein stukje uit voor. Wij starten hier rond de herfstvakantie mee. De kinderen krijgen hiervoor tijdig een blad mee naar huis. U hoort via de mail wanneer uw kind aan de beurt is.
SPREEKBEURT Na de boekbesprekingen komen de spreekbeurten aan bod in groep 4. De kinderen mogen zelf een onderwerp kiezen waar zij +/- 10 minuten over kunnen vertellen. Vooraf hoort u nog wat er precies van uw kind wordt verwacht.
WIJZIGING GEGEVENS Het komt soms voor dat we ouders niet kunnen bereiken, omdat een telefoonnummer is gewijzigd. Wilt u het zo snel mogelijk doorgeven als uw contactgegevens veranderen?
BELANGRIJKE DATA U vindt de jaarplanning van de Sint Barbaraschool terug in de agenda op onze website. Wanneer er specifieke activiteiten voor onze groep worden georganiseerd, dan wordt u tijdig geïnformeerd via de Kwieb-app.
SAMEN WERKEN AAN GOED ONDERWIJS Goed onderwijs is niet alleen een zaak van de leerkracht op school. Om uw kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is regelmatig contact tussen leerkracht en ouders van groot belang. U bent dan ook altijd van harte welkom om na schooltijd met ons in gesprek te gaan. Daarnaast hebben wij de 10-minutengesprekken om de resultaten van uw kind te bespreken. U ontvangt een uitnodiging van het 10-minutengesprek via de Kwieb-app. Daar kunt u zich dan ook inschrijven. |
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
ContactSint Barbaraschool
Zoeken | De School
| Nieuwsbrief
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang en onderwijs? |
Locatie | Aangesloten bij[image;1426;200|NL|link;url;http://www.blosse.nl|ext|Blosse]
|