Groep 6AGroepsleerkrachten: Maandag, donderdag, vrijdag: juf Lisanne Overboom Dinsdag, woensdag: juf Anita Kesselaar
Algemene schoolinformatie en klas specifieke informatie
Algemene schoolinformatie
De St. Barbaraschool is een katholieke school en kent 12 groepen met hierin op 1 september 2024 251 leerlingen. Er zijn 26 medewerkers en dagelijks hebben we te maken met vele ouders, externen en anderen. Communicatie tussen al deze geledingen verloopt via de Kwiep-app, voor directe contacten met ouders van een groep of de school. Deze is bedoeld voor alle berichtjes, uitnodigingen voor gesprekken en uitjes en ziekmeldingen. Hiervoor ontvangt u bij start van de leerling op school een uitnodiging. Twee wekelijks is er het Bericht vanuit de directie met allerlei informatie over de school en actuele zaken die er spelen. In de tussenliggende weken ontvangt u overige berichten en informatie van derden. Deze ontvangt u automatisch via de Kwieb-app. Daarnaast is het mogelijk dat u mails ontvangt vanuit Parnassys, het leerlingadministratie en -volgsysteem. Dit is alleen voor zaken met betrekking tot extra zorg/ondersteuning van leerlingen. Voor gesprekken met leerkrachten kan een afspraak gemaakt worden na schooltijd. De directie, Lia van Roosmalen en Mariosé Huits en intern Begeleider, Veronique Glim zijn aan te spreken als de deur naar hun kantoor open staat of na afspraak. Tenslotte is er de website www.sintbarbaraschool.nl waarop o.a. de beleidstukken, schoolgids en jaargids, de nieuwsberichten en veel andere informatie te vinden is. Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad en dragen hun steentje bij via de Ouderraad. Informatie over wie in deze raden zitting hebben is te lezen in de jaargids en op de website. In het kader van de privacy vragen wij ouders een formulier in te vullen hoe wij met foto’s van hun kinderen moeten omgaan. Ieder jaar wordt opnieuw gevraagd of daar nog wijzigingen in zijn. Het privacy-beleid staat vermeld op de website. Informatie over telefoonnummers, noodnummers, allergieën worden ieder jaar opgevraagd. De St. Barbaraschool werkt met een 5-gelijke-dagen-model. Leerlingen gaan iedere dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Zij hebben een korte pauze tussen 10.00 en 10.45 uur, waarin zij fruit eten en naar buiten gaan. Tussen 11.45 en 12.45 uur is er een langere pauze, waarin gegeten wordt en de leerlingen 20 min naar buiten gaan. Preciezere informatie is te vinden in de jaargids en op de website. Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op Lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs. Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC). Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden. Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids. De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zogenaamde Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengd wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website. Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld. Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming.
Klas specifieke informatie
Beste ouders van groep 6A. We zijn lekker gestart de eerste week. We hebben ons vooral gericht op de kanjertraining, omdat de eerste 2 weken als gouden weken voor groepsvorming worden beschouwd. Vraag er gerust eens naar bij uw kind. Via deze brief informeren we de praktische informatie over groep 6. We zullen hieronder per vakgebied even een beschrijving geven. U heeft dan een beetje een beeld van wat wij dit jaar aan zullen bieden in de klas.
Topografie: Dit jaar zullen we starten met Topo. Naast het doel ‘de topografie leren van verschillende gebieden’, is plannen(huiswerk) en het leren van de leerstof net zo belangrijk als het leren en kennen van de verschillende gebieden. We zullen starten met een lessenreeks waarin we de atlas grondig onderzoeken. We gaan dit schooljaar ons eigen land ontdekken. De leerlingen zullen gaan oefenen met bijvoorbeeld de hoofdsteden van elke provincie. Zo komen er verschillende onderwerpen langs. Het oefenen en maken van de topobladen zullen we voornamelijk op donderdag doen. Daarna gaat het blad mee naar huis om te oefenen voor de toets die volgt. Hier krijgen de leerlingen een week de tijd voor. Hopelijk kunt u uw kind helpen vooraf aan de toets die uw kind zal krijgen. Gym: De kinderen hebben op dinsdag gym van juf Kelly. Op vrijdagochtend van meester Joost. · In groep 6 moeten de kinderen meer zelfstandig werken. Daarbij speelt de werkhouding een grote rol. Aan het begin van de week krijgen de kinderen een weektaak. De kinderen zijn zelfverantwoordelijk voor de weektaak. Per dag staat beschreven wat je af moet hebben en wat overige taken zijn of je mag zelf inplannen. · De kinderen krijgen meer vakken en moeten hun werktempo verhogen. · Hulp vragen kan door de stip met rood/groene vlak op tafel te liggen. De groene kant ligt op tafel. Hebben de kinderen een vraag, dan draaien ze de stip op de rode kant. · Individuele aandacht: niet ieder kind heeft evenveel instructie of hulp nodig. Voor kinderen die iets meer tijd en aandacht van de leerkracht nodig hebben, wordt de instructietafel gebruikt. Als de leerkracht instructie geeft aan een kleine groep, dan is deze niet aanspreekbaar voor de anderen kinderen. De kinderen mogen elkaar helpen met een fluisterstem.
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
ContactSint Barbaraschool
Zoeken | De School
| Nieuwsbrief
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang en onderwijs? |
Locatie | Aangesloten bij[image;1426;200|NL|link;url;http://www.blosse.nl|ext|Blosse]
|