Welkom bij groep 3BGroepsleerkrachten
Ik ben Esmee Bes, 22 jaar. Ik kom zelf uit Tuitjenhorn en woon hier ook. In schooljaar 2022-2023 ben ik afgestudeerd en toen ben ik begonnen in groep 3 op een andere basisschool. Vanaf dit schooljaar op de Sint Barbaraschool in groep 3, erg leuk aangezien ik hier zelf ook op school heb gezeten. Naast mijn werk vind ik het erg leuk om te lezen, leuke uitjes/ activiteiten te doen met vrienden en familie en om te wandelen. Algemene schoolinformatie en klas specifieke informatie
Algemene schoolinformatie
De St. Barbaraschool is een katholieke school en kent 12 groepen met hierin op 1 september 2024 251 leerlingen. Er zijn 26 medewerkers en dagelijks hebben we te maken met vele ouders, externen en anderen. Communicatie tussen al deze geledingen verloopt via de Kwiep-app, voor directe contacten met ouders van een groep of de school. Deze is bedoeld voor alle berichtjes, uitnodigingen voor gesprekken en uitjes en ziekmeldingen. Hiervoor ontvangt u bij start van de leerling op school een uitnodiging. Twee wekelijks is er het Bericht vanuit de directie met allerlei informatie over de school en actuele zaken die er spelen. In de tussenliggende weken ontvangt u overige berichten en informatie van derden. Deze ontvangt u automatisch via de Kwieb-app. Daarnaast is het mogelijk dat u mails ontvangt vanuit Parnassys, het leerlingadministratie en -volgsysteem. Dit is alleen voor zaken met betrekking tot extra zorg/ondersteuning van leerlingen. Voor gesprekken met leerkrachten kan een afspraak gemaakt worden na schooltijd. De directie, Lia van Roosmalen en Mariosé Huits en intern Begeleider, Veronique Glim zijn aan te spreken als de deur naar hun kantoor open staat of na afspraak. Tenslotte is er de website www.sintbarbaraschool.nl waarop o.a. de beleidstukken, schoolgids en jaargids, de nieuwsberichten en veel andere informatie te vinden is. Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad en dragen hun steentje bij via de Ouderraad. Informatie over wie in deze raden zitting hebben is te lezen in de jaargids en op de website. In het kader van de privacy vragen wij ouders een formulier in te vullen hoe wij met foto’s van hun kinderen moeten omgaan. Ieder jaar wordt opnieuw gevraagd of daar nog wijzigingen in zijn. Het privacy-beleid staat vermeld op de website. Informatie over telefoonnummers, noodnummers, allergieën worden ieder jaar opgevraagd. De St. Barbaraschool werkt met een 5-gelijke-dagen-model. Leerlingen gaan iedere dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Zij hebben een korte pauze tussen 10.00 en 10.45 uur, waarin zij fruit eten en naar buiten gaan. Tussen 11.45 en 12.45 uur is er een langere pauze, waarin gegeten wordt en de leerlingen 20 min naar buiten gaan. Preciezere informatie is te vinden in de jaargids en op de website. Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op Lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs. Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC). Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden. Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids. De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zogenaamde Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengd wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website. Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld. Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming. Klas specifieke informatie
Leren in groep 3 We werken in groep 3 n.a.v. de thema's van Lijn 3, de leesmethode. We voegen hiervoor een paar thema's samen. Hoeken, creatieve activiteiten en wereldoriëntatie worden aangepast aan het thema.
Leesmethode We leren de leerlingen 'zingend lezen.' Klanken van een woord worden al zingend aan elkaar geplakt. Lijn 3 bestaat uit 12 thema’s van 3 weken. Hieronder een overzicht van de letters die per thema worden aangeboden. [image;1510;400|NL|noLink|nvt|]
Rekenen en schrijven Met de schrijfmethode Klinkers werken kinderen van groep 3 toe naar een vlot en duidelijk handschrift. De methode ondersteunt het verbonden schrift.
Muziek Elke vrijdag krijgen de leerlingen les van een muziekdocent, gedurende een half jaar.
Spelend leren In de middag besteden we aandacht aan spelend leren. We vinden het belangrijk dat de kinderen blijven spelen. Tijdens dit spel zorgen wij ervoor dat de de doelen van groep 3 geïntegreerd worden. In de gang maken wij samen met de leerlingen een themahoek. We bedenken samen hoe de hoek ingevuld gaat worden. Als de hoek af is kan het spel beginnen. In circuitvorm spelen de leerlingen in de themahoek. Elk thema openen en sluiten we met een spelciale activiteit.
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
ContactSint Barbaraschool
Zoeken | De School
| Nieuwsbrief
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang en onderwijs? |
Locatie | Aangesloten bij[image;1426;200|NL|link;url;http://www.blosse.nl|ext|Blosse]
|