Groep 7AGroepsleerkrachten
Maandag: juf Jorien Dekker Ik ben Jorien Dekker, 32 jaar. Ik ben geboren in Warmenhuizen maar ik woon sinds 2016 met mijn vriend Peter en twee katten in Schagen. Ik werk op maandag bij uw kind in groep 7 en sta op donderdag en vrijdag voor groep 5B. Inmiddels werk ik al bijna 11 jaar in het onderwijs waarvan 10 jaar op deze school. Naast mijn werk op de Sint Barbaraschool heb ik een eigen webshop (punniknaam.nl). Hier ben ik de rest van de week druk mee en dat is tevens ook één van mijn (uit de hand gelopen) hobby’s. Daarnaast ben ik heel graag buiten, lekker een dagje naar het strand of werken in de tuin.
Dinsdag t/m vrijdag: meester Joost v.d. Berg Ik ben Joost van den Berg, 46 jaar. Ik ben geboren en getogen in Tuitjenhorn, maar woon alweer 17 jaar (samen met mijn vrouw Ysabel) in Alkmaar. Samen hebben wij een zoon (Sam) van 12 jaar, een dochter (Elles) van 10 jaar en een zoon (Cas) van 8 jaar. Mijn hobby’s en bezigheden zijn volleyballen, klussen, af en toe een leuk boek lezen, lekker uit eten gaan en vooral gezellige activiteiten ondernemen met mijn gezin. Ook kan ik enorm genieten van de weer jaarlijks terugkerende skivakanties in Oostenrijk. Ik werk sinds 2001 in het onderwijs, sinds 2002 op de Sint Barbaraschool en….. ik heb hier zelf ook op school als schoolgaand kind gezeten. Ik heb er weer heel veel zin in, we gaan er een gezellig, leerzaam schooljaar van maken! Algemene schoolinformatie en klas specifieke informatie
Algemene schoolinformatie
De St. Barbaraschool is een katholieke school en kent 12 groepen met hierin op 1 september 2024 251 leerlingen. Er zijn 26 medewerkers en dagelijks hebben we te maken met vele ouders, externen en anderen. Communicatie tussen al deze geledingen verloopt via de Kwiep-app, voor directe contacten met ouders van een groep of de school. Deze is bedoeld voor alle berichtjes, uitnodigingen voor gesprekken en uitjes en ziekmeldingen. Hiervoor ontvangt u bij start van de leerling op school een uitnodiging. Twee wekelijks is er het Bericht vanuit de directie met allerlei informatie over de school en actuele zaken die er spelen. In de tussenliggende weken ontvangt u overige berichten en informatie van derden. Deze ontvangt u automatisch via de Kwieb-app. Daarnaast is het mogelijk dat u mails ontvangt vanuit Parnassys, het leerlingadministratie en -volgsysteem. Dit is alleen voor zaken met betrekking tot extra zorg/ondersteuning van leerlingen. Voor gesprekken met leerkrachten kan een afspraak gemaakt worden na schooltijd. De directie, Lia van Roosmalen en Mariosé Huits en intern Begeleider, Veronique Glim zijn aan te spreken als de deur naar hun kantoor open staat of na afspraak. Tenslotte is er de website www.sintbarbaraschool.nl waarop o.a. de beleidstukken, schoolgids en jaargids, de nieuwsberichten en veel andere informatie te vinden is. Ouders zijn vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad en dragen hun steentje bij via de Ouderraad. Informatie over wie in deze raden zitting hebben is te lezen in de jaargids en op de website. In het kader van de privacy vragen wij ouders een formulier in te vullen hoe wij met foto’s van hun kinderen moeten omgaan. Ieder jaar wordt opnieuw gevraagd of daar nog wijzigingen in zijn. Het privacy-beleid staat vermeld op de website. Informatie over telefoonnummers, noodnummers, allergieën worden ieder jaar opgevraagd. De St. Barbaraschool werkt met een 5-gelijke-dagen-model. Leerlingen gaan iedere dag van 8.30 tot 14.00 uur naar school. Zij hebben een korte pauze tussen 10.00 en 10.45 uur, waarin zij fruit eten en naar buiten gaan. Tussen 11.45 en 12.45 uur is er een langere pauze, waarin gegeten wordt en de leerlingen 20 min naar buiten gaan. Preciezere informatie is te vinden in de jaargids en op de website. Voor het onderwijs in de diverse schoolvakken wordt gebruik gemaakt van methoden. In de ochtend ligt de nadruk op Lezen (voor aanvankelijk lezen: Lijn 3 en voor voortgezet lezen Estafette). Taal-spelling wordt gegeven via de methode Taalactief en voor rekenen maken we gebruik van Rekenrijk. De verwerking van deze vakken vindt veelal plaats m.b.v. Snappet, een chromebook waarop de kinderen taal, rekenen en spellingoefeningen kunnen maken. Daarnaast is er schrijfonderwijs en begrijpend leesonderwijs. Het wereldoriënterend onderwijs wordt gegeven in thema’s, vanuit het International Primary Curriculum (IPC). Voor muziek en gymnastiek zijn er vakleerkrachten aan de school verbonden. Meer informatie over deze vakken en methodes en ons onderwijs vindt u in de schoolgids. De sociaal-emotionele ontwikkeling vindt plaats via de zogenaamde Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden en het vertrouwen in elkaar te verbeteren. Met de Kanjertraining leren leerlingen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: “wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je’’. Alle leerkrachten van de school zijn opgeleid tot het geven van de Kanjerlessen. De driehoek ouders-school-kind is essentieel Het sociaal veiligheidsprotocol, waarin beschreven staat hoe we met elkaar omgaan en wat er dient te gebeuren als dit niet lukt, is te vinden op de website. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief of sociaal-emotioneel gebied beschikt de school over een Intern Ondersteuningsteam. De Intern Begeleider beslist met de leerkracht welke leerlingen hierin voor een periode van 8 weken extra ondersteuning krijgen. Daarna wordt gekeken of de ondersteuning stopt, verlengd wordt en of er andere ondersteuning nodig is. Informatie over de ondersteuning op school staat beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel, welke terug te vinden is op de website. Soms hebben leerlingen medicatie nodig tijdens de lestijd. Hiervoor dient ieder jaar opnieuw een formulier te worden ingevuld en dienen leerkrachten geïnstrueerd te worden. Leerkrachten mogen aangeven dat zij deze medicatie niet kunnen of willen toedienen. Ouders blijven ten aller tijden verantwoordelijk voor het medicijngebruik van hun kind. Ook voor tijdelijke medicatie dient een formulier te worden ingevuld. Informatie over vakanties, studiedagen e.d. is te vinden in de jaargids en op de website. Wilt u buiten deze dagen extra verlof opnemen dan kunt u een verlofformulier downloaden via de website. Hier zijn wel richtlijnen aan verbonden. Op grond hiervan geeft de directie wel/geen toestemming.
klas specifieke informatie
Rekenen: We werken met de rekenmethode ‘Rekenrijk’. De rekenlessen worden gemaakt op de chromebook (Snappet). Na een blok van 10 rekenlessen volgt er een toets. In groep 7 leren de kinderen veel nieuwe vaardigheden met rekenen, bijvoorbeeld: procenten, breuken, verhoudingen, grote getallen, komma getallen, herleiden/meetkunde, (verhoudings)tabellen en grafieken, tijd en geld enz. De tafels blijven steeds terugkomen en zijn belangrijk om te herhalen en te onderhouden, ook thuis. IPC: Met IPC (wereldoriëntatie) werken we aan verschillende thema’s het gedurende schooljaar. Bij ieder thema komen er andere vakgebieden aan bod, bijv.: natuur, techniek, geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappij of kunst. Bij alle vakken horen doelen waar we in het thema aan werken en die we ook centraal stellen. Alle stappen hangen zichtbaar aan de IPC-wand
Technisch lezen: Er wordt dagelijks gestart met een half uur lezen in het eigen leesboek. Verder wordt er getraind op tekstniveau en op woordniveau. De kinderen krijgen ‘up to date’ teksten en woorden aangeboden via de methode Estafette. Er worden vele motiverende leesactiviteiten aangeboden om het lezen te onderhouden en verder te enthousiasmeren. Voorleeswedstrijd: Wij doen traditiegetrouw (met de bovenbouw groepen) elk jaar mee aan de voorleeswedstrijd. Het is de bedoeling dat wij een voorleeskampioen van onze school aanleveren. Voor die tijd vinden de voorleesbattles in de klas plaats om tot een klassenkampioen te komen. Begin november zullen we een gezamenlijke schoolfinale organiseren in de speelzaal met de klassenkampioenen van alle groepen. Daar zal bekend worden wie onze voorleeskampioen van de school wordt. Engels: Eén keer in de week krijgen de kinderen Engels. Groove.me is de eerste complete lesmethode Engels waarbij popmuziek het startpunt is van de lessen. Muziek motiveert en enthousiasmeert kinderen! Met Groove.me leer je Engels spreken, schrijven, lezen, luisteren en zingen. In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen. Er wordt soms huiswerk meegegeven om de toets te leren.
Topografie: De kinderen leren dit schooljaar de landen en steden van Europa. Zij krijgen een aantal weken de tijd om hun huiswerk te leren, daarna volgt er een toets. De datum van de toets zal op het topo-blad staan.
Spreekbeurten en boekbesprekingen: Er worden ook spreekbeurten gehouden (één keer in het schooljaar) en boeken besproken. Aan de hand van bepaalde criteria beoordelen wij de spreekbeurten De kinderen weten van tevoren waar hun spreekbeurt allemaal aan moet voldoen. De onderliggende doelen hierbij zijn: leren plannen, voorbereiden, presenteren voor een groep en leesmotivatie.
Levensbeschouwelijk onderwijs: We gebruiken rondom de vieringen in het schooljaar lessen uit de methode ‘Hemel en Aarde’. Hierin krijgen kinderen mee wat de verschillende tradities en gewoontes zijn van het Katholieke geloof. Ook speelt filosoferen, discussiëren en nadenken over verschillende onderwerpen een grote rol in de lessen.
Verkeer: Dit schooljaar wordt er intensief verkeersles gegeven, want in het voorjaar hebben de kinderen een theoretisch en praktisch verkeersexamen (dit is inclusief fietskeuring). Ook krijgen de kinderen huiswerk mee naar huis tegen de tijd dat het theorie examen wordt afgenomen. · In groep 7 leren de kinderen steeds meer zelfstandig werken. Daarbij speelt de werkhouding een grote rol. Aan het begin van de week krijgen de kinderen een weektaak. De kinderen zijn zelfverantwoordelijk voor deze weektaak. Per dag staat beschreven wat ze af moeten hebben en wat de overige taken zijn, wat je zelf mag inplannen. · De kinderen krijgen meer vakken en moeten hun werktempo verhogen. · Hulp vragen kan door de sjoelsteen met rood/groene vlak op tafel te leggen. De groene kant ligt op tafel. Hebben de kinderen een vraag, dan draaien ze de stip op rood. De leerkracht loopt rondes door de klas en helpt bij een vraag. · Individuele aandacht: niet ieder kind heeft evenveel instructie of hulp nodig. Voor kinderen die iets meer tijd en aandacht van de leerkracht nodig hebben, wordt de instructietafel gebruikt. Als de leerkracht instructie geeft aan een kleine groep, dan is deze niet aanspreekbaar voor de anderen kinderen. De kinderen mogen elkaar helpen met een fluisterstem.
Contact met de ouders vinden wij belangrijk. Als u verder nog vragen heeft, dan kunt u altijd na schooltijd een afspraak maken via de mail.
joost.vandenberg@blosse.nl of jorien.dekker@blosse.nl
|
Laatste nieuws |
Agenda |
Contactgegevens |
ContactSint Barbaraschool
Zoeken | De School
| Nieuwsbrief
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang en onderwijs? |
Locatie | Aangesloten bij[image;1426;200|NL|link;url;http://www.blosse.nl|ext|Blosse]
|